OPĆINA SIRAČ

sirac.hr

"S DOMOVINOM U SRCU, PJESMI I PLESU" - 09.03.2014. u Bad Säckingenu u Njemačkoj

Hrvatska katolička misija Freiburg-Bad Säckingen, uz obilježavanje blagdana Sv. Fridolina u Bad Säckingenu, tradicionalno je organizirala hrvatsku feštu u sali crkve "Heilig Kreuz" - Bad Säckingen. U prigodnom programu kao gost misije sudjelulovao je KUD "Kamen" Sirač.

Putopis s gostovanja u Njemačkoj autora Stjepana Juraića

KANADA, OTTAWA - 14- 21.05.2013.

KUD "Kamen" iz Sirača boravio je tjedan dana u Kanadi, gdje su članovi KUD-a sudjelovali kao glavni gosti iz Hrvatske na 39. Kanadsko-hrvatskom folklornom festivalu u Ottawi. Imali su vrlo sadržajan program koji im je organizirala hrvatska zajednica u Ottawi, a Veleposlanstvo je pomoglo u organizaciji njihovog posjeta Parlamentu Kanade i rezidenciji generalnog guvernera Kanade. Prilikom razgledavanja zgrade Veleposlanstva 16. svibnja 2013. upriličen je i manji domjenak za goste iz Hrvatske. Tom prigodom članovi KUD-a "Kamen" Sirač izveli su nekoliko pjesama iz svog bogatog repertoara kojim su kasnije oduševili publiku na samom Festivalu koji je bio održan na najprestižnijoj lokaciji glavnoga kanadskog grada, NAC-u (National Art Centre) 18. i 19. svibnja 2013.

KUD Kamen Sirač je, zahvaljujući gospodinu Ivanu Žugeru iz Ottawe (rodom iz Sirača) dobio priliku nastupiti na 39. Kanadsko-hrvatskom folklornom festivalu u Ottawi.

Domaćini u Kanadi bili su nam:

1. Hrvatski folklorni ansambl ''CROATOAN'' Ottawa

2. Hrvatsko-kanadski folklorni savez

3. Veleposlanstvo RH u Kanadi

4. Crkva Sv. Leopolda Mandića u Ottawi

Festival je održan u "National Arts Centre". Pozvano je 25 KUD-ova iz SAD-a i Kanade sa oko 1000 sudionika i KUD Kamen Sirač kao jedino Društvo iz Republike Hrvatske (nas 27). Ovo Kanadsko narodno kazalište ima oko 2000 mjesta i u njemu su nastupili nejeminentniji svjetski umjetnici.

Plesne večeri i banketi održavani su u velebnom zdanju Ottawa Convention Centre  (Kongresni centar u Ottawi).

Bili smo smješteni kod hrvatskih obitelji u Ottawi, a "baza" nam je bila u dvorani ispod Crkve Sv. Leopolda Mandića. Dvorana je uređena kao jedan restoran s kuhinjom i svim pratećim sadržajima. U toj dvorani smo dočekani, i u njoj su se proživljavali najemotivniji trenuci tijekom našeg boravka. Od samog prvog susreta s našim ljudima, predaje poklona Ivici Žugeru (muška narodna nošnja iz Sirača koja je ručni rad), do proslave 82. rođendana gospođe Ružice (Ivičina mama), gdje je bila torta, cvijeće, pjesma i ples. Trebao je biti i njen kratki govor, koji nije uspjela održati nakon pjesme Oj Siraču, moje rodno mjesto koju smo joj otpjevali, samo je samo izrekla (za mene najdirljiviju rečenicu): "Znala sam da ja više ne mogu u Sirač, ali Sirač je došao k meni." Tu večer nam se pridružio i naš biskup Juraj Jezerinac – vojni ordinarij iz Hrvatske.

Kratki dnevnik boravka:

14.5. (utorak)

U 15:10 po lokalnom vremenu, nakon višesatnog leta slijećemo na aerodrom u Ottawi. Poslije carinske kontrole (siračka rakija i ostali suveniri su ostali netaknuti) uzbuđeni i umorni susrećemo se s dijelom naših domaćina koji su nas dočekali u zračnoj luci. U njihovom društvu u žutom školskom autobusu krećemo prema Hrvatskoj Crkvi Svetog Leoploda Mandića. Uz okrijepu i puno lijepih riječi dobrodošlice upoznajemo se s domaćinima kod kojih ćemo provesti idućih šest dana. Uz velečasnog Adama Tabaka, riječi dobrodošlice uputili su nam: drugi tajnik Hrvatskog veleposlanstva dr.sc. Mario Martinec, vijećnica skupštine grada Ottawe, predsjednik Hrvatsko-kanadskog folklornog saveza, predsjednica Hrvatskog folklornog ansambla ''CROATOAN'' Ottawa i naš glavni domaćin Ivica Žuger.

15.5. (srijeda)

2. dan boravka u Ottawi posjetili smo: Katedralu, Nacionalnu galeriju, Champlain promatralište, Rideau kanal i Muzej Civilizacije (Kanada kroz povijest).

16.5. (četvrtak)

3. dan nam je bio vodič 2. tajnik hrvatskog veleposlanstva dr.sc. Mario Martinec i omogućio nam da posjetimo kanadski parlament, naše Veleposlanstvo gdje smo bili počašćeni ručkom, a naše djevojke su im za uzvrat otpjevale nekoliko pjesama. Poslije podne nas je gospodin Martinec proveo kroz Rideau Hall (Rezidenciju) gdje boravi generalni guverner Kanade, namjesnik kraljice Elizabete II u Kanadi.

17.5. (petak)

4. dan posjetili smo brane Chateau Laurier na kanalu Rideau i Muzeju Bytown, a u večernjim satima upoznavanje s pozornicom u Nacionalnom kazalištu i generalna proba za nastup.

18.5. (subota) - 5. dan

Prvi dan Hrvatsko-kanadskog folklornog festivala. Nastupili smo kao osmi KUD, prvi poslije pauze. Predstavili smo se sa siračkim izvornim folklorom i pjesmama i plesovima Slavonije. Prema ocjeni neutralnih promatrača izuzetno uspješno, a i mi sami bili  smo vrlo zadovoljni kao i naši domaćini koji su bili veoma ponosni na nas. Navečer oko 18:00 sati tamburaši KUD-a Kamen odabrani su da sviraju u holu Kongresnog centra na dočeku gostiju koji su pozvani na Festivalski bal (oko 2000 ljudi). U holu je postavljen štand sa siračkim suvenirima koje su izradile naše sadašnje i bivše članice. Štand je posjetio i veleposlanik RH gospodin mr.sc. Veselko Grubišić sa suprugom te je u srdačnom druženju zapjevao s nama Ne dirajte nam ravnicu.

19.5. (nedjelja) - 6. dan

U Crkvi Sv. Franje Asiškog (Francuska crkva) sv. misu predvodio je naš biskup mons. Juraj Jezerinac, vojni ordinarij u RH. Na misi su pjevali i svirali francuski zbor, hrvatski folklorni ansambl CROATOAN na koru, a mi smo bili uz oltar i otpjevali i odsvirali završnu pjesmu Rajska Djevo, kraljice Hrvata. Popodne je održan drugi dio festivala, a navečer završni ples u Kongresnom centru do kasnih sati.

20.5. (ponedjeljak)- 7. dan

Pakiranje za povratak u restoranu crkve, u 15:30 vrlo dirljiv rastanak s domaćinima i polazak u Hrvatsku. Sretno smo sletjeli drugi dan, 21.5. u utorak u 11:30 u Zračnu luku Zagreb.

Iskreno rečeno, još i sada teško možemo razabrati je li to sve bio jedan prekrasan san ili java. Ovim putem zahvaljujemo Općini Sirač, svim sponzorima i svim dobrim ljudima koji su nam na bilo koji način pomogli da ostvarimo ovo nezaboravno gostovanje u Kanadi i promoviramo Sirač i Hrvatsku u najboljem svijetlu.

Stjepan Juraić

I na kraju najveća zahvala ide našim domaćinima u Kanadi. Nećemo ih poimence nabrajati da ne bismo nekoga zaboravili. Sva njihova imena i lica bit će utisnuta u naša srca. Kad smo se našli poslije gostovanja na probi u našim prostorijama, prevladavalo je jedno mišljenje gotovo kod svih. A to je da je lako biti Sirčan u Siraču i Hrvat u Hrvatskoj, ali sve to u dalekoj Kanadi je mnogo teže. Naši domaćini su nam najzornije pokazali što znači bezgranično voljeti Sirač i Hrvatsku i u tome će uvijek biti naš uzor.

Veliko im hvala!

KUD Kamen Sirač

MAĐARSKA, BALATON - kolovoz 2012.

SLOVAČKA, BRATISLAVA - Međunarodni folklorni festival, 8-11.07.2011.

Članovi KUD-a Kamen Sirač i HKUD Lahor iz Daruvara gostovali su od 08. do 11. srpnja 2011. na Međunarodnom folklornom festivalu u Bratislavi. Izvedbom zajedničkih koreografija i spletom slavonskih i bilogorskih pjesama i plesova tog su vikenda naši kudovci ostavili odličan dojam pred publikom u Bratislavi. Podršku zajedničkom nastupu članovima kulturno-umjetničkih društava, 'Kamen' i 'Lahor' svojim su dolaskom pružili i članovi hrvatske ambasade u Bratislavi i to nakon što je na otvorenom prostoru ispred zgrade filharmonije u Bratislavi intonirana himna Lijepe naše.

Na festivalu su se uz naše, predstavili i folkloraši zemlje domaćina te gosti iz Grčke i Bugarske. Zahvaljujemo se sponzorima bez kojih naše gostovanje ne bi bilo moguće, a to su: Općina Sirač, Pivovara Daruvar, Grad Daruvar. U nastavku pogledajte fotografije s gostovanja i pročitajte putopis autora Mate Munića!

Putopis Mate Munića:

Naprijed ka Slovačkoj, europskoj zemlji svijeta, trnovitim putem bez otvorenih vrata odmarališnih toaleta.

Primorani smo tako stajati gotovo svaki metar, zbog natjecanja u disciplinama poput pišanja uz vjetar,

Ne damo drugima da usnule bude, i krcati energijom živciramo ljude.

U hotelu koji postaje naš mali raj, na večer zovemo ekipu da dođe na čaj,

ispijanje čaja traje do u kasne noćne sate kad dolazi vrijeme da se svi u svoje sobe vrate,

a u jutro rano zabavi je kraj za sve one koje je noć prije prevario čaj,

Sunce nas pati i tražimo hlad, zbog toga počinjemo mrziti i Slovačku i ovaj grad.

Umorni i mutni hodamo kroz Bratislavu, a Sunce nam se od pločnika odbija o glavu.

I tako ispod starog mosta Bratislave grada, ispričaše se Stipa i Rozalija mlada.

I trenutak prije no što na nastup valja poć, saznajemo da nas čeka još jedna besana noć.

Prije samog nastupa iz hotela se sto puta izlazi i u njeg' vraća, zbog puknutih žica i naopako obučenih gaća.

Izvedba samog nastupa, uglavnom svima paše, osim što pozornica bješe preslaba za naše primaše.

No dobro, svaka aktivnost mora imati svoju tešku kategoriju; ljude zadužene da popune prostoriju.

No šalu na stranu, moram vam reći što se još dogodilo u tom danu.

Do samoga jutra smo po sobama mljeli, a oni koji su zaspali probudili su se zaprljani cijeli.

To se dogodilo mnogima pa čak i ovom piscu, no sve bijaše vraćeno brijanjem nogu krivcu,

kad nemaš dlaka to se ne da riješit vodom, a kada smo kod vode vozili smo se i brodom

po lijepom "plavom" dunavu, uz pjesme i gitare, do luke u kojoj su Kiki i Mato svirali za pare.

I zbog njihovog popa, rocka pa čak i rapa, u šeširu su bili novci; doduše iz njihovog džepa,

uslijedio je povratak u hotel i priprema za nastup broj dva, na koji je i došla i hrvatska ambasada sva.

Al' ovoga puta pozornica bijaše prilagođena za naše primaše, a poslije izvedbe došao je red da ponovo napunimo čaše.

Kozel – naravno, zeleni čaj, što povećava koncentraciju, i motivira ljude na što veću, hmmm, zezanciju.

Njegova aroma i miris baš svakome godi, pa ga najčešće nalazimo u hotelskim kupaonama odnosno vrlo hladnoj vodi.

Noć prije povratka bila je čudna, sigurni smo da osim naše najmanje je još jedna soba bila budna.

Prenosim naše najdublje isprike i znamo da zaslužujemo prodike,

jer nismo uspjeli obuzdati krike, kad su budale iz sto druge sobe uzeli ručnike.

Normalno, došlo je do krvi, ah' nije ni posljednji put, a nije ni prvi,

u pet ujutro napokon smo otišli u krevet i probudili se u pola devet.

Idemo kući i atmosfera je prava. Pola nas nije ni za što, a druga polovica spava,

a i meni san na oči sjeda i više mi se pisat ne da.

POLJSKA - "31. Dni Gorczańskie", 21-26.07.2010.

KUD "Kamen" Sirač i HKUD "Lahor" iz Daruvara gostovali su u poljskom mjestu Kamienici između Krakova i Zakopana od 21. do 26. srpnja 2010. U Poljskoj su predstavili hrvatsku kulturnu baštinu u sklopu višednevne manifestacije "31. Dni Gorczańskie" kroz splet pjesama i plesova bilogorskog i slavonskog kraja. Za razliku od prošlih godina, ove godine odlučili smo voditi putopisni dnevnik na naš način.

Biseri iz Poljske (vodio Stipa i suradnici)

AUSTRIJA, KLEIN ST. PAUL - KUD Kamen Sirač i DVD Sirač, 21. i 22.06.2009.

Vatrogasci iz Austrije iz okolice Klagenfurta posjetili su u studenom 2008. godine Sirač uz druženje sa siračkim vatrogascima i članovima KUD-a. Tada je izražena želja da se uzvrati poziv i da naši članovi posjete njihove u Austriji.

21. i 22. lipnja 2009. članovi DVD-a Sirač i Šibovac te članovi KUD-a Kamen Sirač sa načelnikom općine Sirač uzvratili su poziv austrijskih vatrogasaca. Gostovali su u Klein St. Paulu gdje je priređen svečani Fest program. Siračke članove su u Vatrogasnom domu mjesta Klein St. Paul pozdravili zapovjednik vatrogasnog odsjeka Görtschitztal Heimo Haimburger i direktor tvrtke W&P Kamen, ing. Hubert Zitzenbacher. Obišli su pogon tvrtke HOBAS Rohre i krug tvornice W&P u kojem je izvedena vatrogasna vježba pogona Wietersdorf.

Zajednička večer za sve vatrogasce odsjeka Görtschitztal i goste iz Hrvatske priređena je uz svečani Fest program. Dodijeljene su počasti zaslužnim članovima, vatrogasnim zapovjednicima i zamjenicima sa počasnim govorima zaslužnih članova u svečanim uniformama u kulturnom domu Klein St. Paul. Fest program obilježen je koncertom Bergkapelle Hüttenberg, plesom mladeži Wietinga i nastupom KUD-a Kamen Sirač.

Sve prijatelje iz Sirača i Daruvara, a posebno načelnika općine Sirač Branimira Milera pozdravio je je zapovjednik vatrogasnog odsjeka Görtschitztal Heimo Haimburger koji je istaknuo kako je ideja bila da je moguće ostvariti kontraposjet nakon što je prošle godine vatrogasni odsjek Görtschitztal dobio poziv od tvrtke W&P Kamen za posjet Siraču što je bilo i ostvareno. Direktor tvrtke W&P Kamen, ing. Hubert Zitzenbacher pozdravio je sve počasne goste na njemačkom i hrvatskom jeziku i zahvalio što je uspio uspostaviti kontakt između austrijskih i hrvatskih vatrogasaca za vrijeme posjeta Siraču naglašavajući još uvijek prisutne predivne utiske koje su austrijski vatrogasci stekli za vrijeme posjeta Hrvatskoj.

Načelnik općine Klein Sankt Paul Hilmar Loitsch ukratko je predstavio općinu te izrazio želju da se s općinom Sirač stekne bolje prijateljstvo te predao poklone načelniku Mileru i članovima KUD-a Kamen Sirač. Isto tako sirački načelnik izrazio je oduševljenje i pozvao domaćine na Dane šljiva i moguća ulaganja i izgradnje novih pogona u budućoj industrijskoj zoni Sirač na obostrano zadovoljstvo. Uz brojne počasti i priznanja austrijskih zapovjednika i članova DVD-a, načelnici su izmijenili mnoge poklone.

U nedjelju su gosti iz Hrvatske sudjelovali na svetoj misi koja je služena na njemačkom i hrvatskom jeziku te se još jednom zahvalili na ugodnom gostoprimstvu i uputili prema Klagenfurtu u razgledavanje Minimundusa - svijeta u malom te putu prema Hrvatskoj.

GRČKA, GEFIROYDIANA 2009.

Članovi KUD-a Kamen Sirač i Malog vokalnog sastava HKUD-a Lahor iz Daruvara gostovali su od 6.-11. kolovoza 2009. u sjevernoj Grčkoj gdje su u mjestima Gefyroudi, Strymoniko i Ano Poroia kroz svakodnevne nastupe, pjesmom i plesom, predstavljali ne samo naš kraj već i cijelu turističku ponudu Lijepe naše. U vrijeme dok nije bilo nastupa družilo se i pjevalo, te išlo u posjetu Solunu (Thessaloníki) - drugom glavnom gradu Grčke koji se tako zove zbog svoje velike povijesne i strateške važnosti i važnoj grčkoj luci, a obišli smo i grad Serres. Kupali smo se na plaži Egejskog mora u gradu Asprovalta. Zadnji dan plesalo se zajedno uz hrvatska i grčka kola i plesove uz zvuke naših tamburaša i popularnog grčkog sirtakija.

ČEŠKA REPUBLIKA, LIPTÁL - Međunarodni folklorni festival, 39. Liptálske slavnosti, 27.8. - 1.9.2008.

KUD Kamen Sirač sudjelovao je na Međunarodnom folklornom festivalu u Češkoj Republici. Na 39. Liptálskim Slavnostima u mjestu Liptálu, KUD Kamen Sirač predstavio je i naš zavičaj i Republiku Hrvatsku. Osim Hrvatske koju je predstavio naš KUD, Na festivalu su nastupile folklorne skupine iz Rumunjske, Bugarske, Rusije, Novog Zelanda, Slovačke te nekoliko skupina iz Češke Republike. Festival je trajao od 27. kolovoza do 1. rujna 2008. Osim na nastupu tijekom festivala, KUD je sudjelovao u povorkama kroz mjesto, evangelističkoj crkvi u Liptálu te na trgu u Vsetínu. Tijekom stanke između cjelodnevnog programa vrijeme se provodilo uz točeno češko pivo. Zahvaljujemo članicama HKUD-a "Lahor" iz Daruvara na pomoći i druženju tijekom cijelog festivala. Pri povratku posjetili smo katedralu u Brnu.

ITALIJA, CARMAGNOLA - Međunarodni festival naroda i folklora, 26. i 27.10.2007.

Naše kulturno-umjetničko društvo sudjelovalo je na Međunarodnom festivalu naroda i folklora u Carmagnoli, gradu nedaleko Torina u Italiji. Festival se održavao od 26. do 29. listopada 2007. Budući da je naša skupina svoju kvalitetu i spremnost na suradnju pokazala, dobili smo poziv od predsjednice "Družine" da pored općine Sirač i naše županije predstavljamo Hrvatsku na tom Festivalu u Italiji. Dvodnevni nastupi našeg KUD-a te talijanskih i inozemnih skupina obilježeni su povorkama kroz ulice i nastupima na trgu u Carmagnoli. Izložili smo nešto novih siračkih suvenira za ovu prigodu koje su izradile gospođe Ivanka Križ i Ankica Matacun. Sve je proteklo u lijepoj atmosferi uz pokoji gutljaj siračke šljivovice i medene rakije, a naši vodiči i prevoditelji bili su Željko i Mirela Žitković. Posjetili smo Torino, a pri povratku obišli smo Cremonu, grad poznat po školi izrade violina i muzeju koji je tamo smješten, a posvećen je majstorima-velikanima izrade glazbenih instrumenata - Amatiu, Stradivariu, Guarneriu. Provod je bio lijep, nastupali smo, razgledavali i, naravno, feštali.